Wonder Woman!

Jag har nu i slutet på sommaren läst en sommarkurs om serier och då fick jag lära mig att seriefiguren Wonder Woman skapades redan 1941! Skaparen hette William Moulton Marston. Tillsammans med Superman och Batman var Wonder Woman en av dåtidens populäraste seriefigurer.



Wonder Woman är en prinsessa från en Amazon-stam med bara kvinnor och hon har magiska krafter. Hon har också ett sannings-lasso som är magiskt och den som blir fångad av det kan inte göra annat än att tala sanning. Marston själv beskrev henne ungefär såhär:

"a distinctly feminist role model whose
mission was to bring the Amazon ideals
 of love, peace, and sexual equality
 to a world torn by the hatred of men
"

Jag har själv aldrig läst Wonder Woman men jag blev sugen på att göra det nu faktiskt. Hon har ju en snygg outfit dessutom :D


(Bilden kommer härifrån)

Kanske borde satsa på att klä ut mig till Wonder Woman på Halloween i år... Det börjar ju bli dags att tänka ut nån kul figur att vara nu :P



Kommentarer
Skrivet av: Maol

Jag tittade själv på serien från 70/80-talet. Jag tyckte hon var så häftig och vacker. ^_^

2009-08-21 @ 22:18:39
URL: http://monstars.blogg.se/
Skrivet av: agneta

va tufft! :)

2009-08-22 @ 17:52:18
URL: http://candyplease.blogg.se/
Skrivet av: UNIQUE REBEL

Men vad är det för sommarkurs? Vart? Jag är ute efter någon intressant, lagom tung kurs att läsa på universitet, nåt tips? Kan ju pendla både till Uppsala & Stockholm, bara kul att komma bort och få lite omväxling ju! :) Och så kan jag passa på att morsa på dig o jag är i krokarna! =^.^= Apropå det, så älskar jag Halloween och klä ut mig... Jag har ju dessutom en Supergirl dräkt!!! Skulle vara kul att hitta på nåt tillsammans! 8)

2009-08-24 @ 22:30:55
URL: http://uniquerebelism.blogg.se/


  • Jag läser igenom alla kommentarer innan jag godkänner dem.
  • Jag gör inga designer.
  • Spam, elakheter eller kommentarer enbart i reklamsyfte godkänns inte. Inte heller kommentarer i stil med "Hej, vad händer?" och "Lägga till varandra på Bloglovin?" godkänns.
  • Men lägg gärna till min blogg på Bloglovin - och gillar jag din blogg så lägger jag till den!
^___^


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0