Repris-inlägg! Världens bästa uppfinning!

Det här inlägget skrev jag för två år sedan, men jag tycker att det är viktigt så jag postar det en gång till för alla er som inte sett det! (Fast jag gör några ändringar och uppdaterar länkarna.)

Det handlar om den fantastiska menskoppen! :D Menskoppen är ett miljövänligt, hygieniskt, ekonomiskt och superduperbra mensskydd som gör att du slipper använda bindor och tamponger. Sjukt mycket bättre på alla sätt!

Själv har jag tidigare haft en Diva Cup och den hade jag i 4-5 år, jag minns inte exakt när det var jag skaffade den... Men den har verkligen gjort så att det inte är lika drygt att ha mens! Nu har jag precis köpt en ny menskopp och denna gång blev det en Fleurcup! Den är lite bättre än Diva Cup och dessutom finns den i olika färger. 

Som de flesta andra så tyckte jag först att det verkade lite äckligt med menskoppen men efter att ha läst på så slog jag till och har inte ångrat det en sekund! Den är betydligt mycket fräschare än tamponger! Och så är det lite kul att man får stenkoll på hur mycket eller lite man blöder, det känns som att man lär känna sin kropp lite bättre :)

Man kan ha koppen inne i upp till 12 timmar, beroende på hur mycket man blöder, och eftersom koppen är gjord av silikon så är den inte uttorkande och den gör inte så att man får svampinfektion, som man ju lätt kan få av tamponganvändande. Man tömmer koppen i toaletten och så tvättar man den innan man sätter in den igen. När mensen är slut så rengör man den antingen genom att koka den i vanligt vatten eller så gör man ren den med en speciell rengöringstvål. Den håller i 5-10 år så den är verkligen ekonomisk jämfört med alla dyra tamponger man annars köper!
Det finns lite olika sidor där man kan läsa mer, till exempel Menskopp.se där de har en massa info och frågor och svar och så säljer de menskoppar, de har flera sorter till exempel Lady Cup som finns i vanlig ofärgad silikon med prova-på-erbjudande som innebär att man om man inte är nöjd med den kan få  större delen av pengarna tillbaka. Lady Cup finns också i olika färger, vilket i och för sig kan tyckas onödigt, men jag anser att alla saker man har borde ha fina färger, så även menskoppen! Helst skulle jag vilja ha en rosaglittrig :D


Den långa flärpen klipper man av och när man har menskoppen i så känns den inte ens. I början kan det vara knepigt att sätta in den och ta ur den men man lär sig fort knepet :) Jag köpte min nya Fleurcup direkt från deras hemsida, den hittar du här! Men den säljs även på den här sidan som är svensk om man föredrar det! På menskoppens wikipedia-sida kan man läsa fakta om den och även lite om dess historia. Den är nämligen ingen ny uppfinning utan den fanns redan på 1930-talet!

Jag rekommenderar menskoppen till alla! Den är verkligen bäst! :D



Kommentarer
Skrivet av: wilmisen

hej nu e min tävling uppe på min blogg :D jag hoppas värkligen att du vill va med och att du lägger ner til på ditt bidrag i så fal :D vi ses :D www.wilmisens.blogg.se

__________________________________________________

det ser lite ut som en tratt :D hihi hur sätter man in den där :P

2011-02-15 @ 17:48:56
URL: http://wilmisens.blogg.se/
Skrivet av: Sofia

Läste det inlägget när jag kollade bakåt i ditt arkiv en gång och blev så inspirerad att jag efter lite dividerande med mig själv köpte en i somras. Lätt världens bästa köp! (Om man bortser från miniläckor ibland på natten...)

2011-02-15 @ 18:59:11
URL: http://anopendiary.blogg.se/
Skrivet av: Annica

Använder också menskopp. Också Diva Cup för menskopp.se hade erbjudande med prova-på när jag skaffade den :) Men nästa får nog bli en rosa ;)

2011-02-15 @ 19:07:56
URL: http://nannica.se
Skrivet av: veronica

Blir jättenyfiken men det känns lite småläskigt. Kanske får jag ta och köpa en och testa.

2011-02-15 @ 20:00:32
URL: http://dreamingvera.blogg.se/
Skrivet av: - Alexandra!

Jag har funderat på menskopp ett par år nu, det enda som egentligen tar emot är just hanteringen med den när den ska ut och in. Är så rädd att den ska hamna fel, att det ska läcka osv. =/

2011-02-15 @ 20:27:59
URL: http://ninjafruit.blogg.se/
Skrivet av: Maol

Jättebra grej! Har en mooncup. Koppen borde absolut få mer uppmärksamhet. ^_^

2011-02-15 @ 21:09:30
URL: http://monstars.blogg.se/
Skrivet av: Viola Vamp

Snygga färger! Jag har så svårt för att se blod att detta inte är något för mig, dessvärre. Men jag gillar ändå idén! :)

2011-02-15 @ 23:13:04
URL: http://blogg.amelia.se/violavamp
Skrivet av: Dixi Wonderland

Svar: För gott ;)

2011-02-16 @ 09:31:17
URL: http://dixiwonderland.com/
Skrivet av: Annicat

De verkar jättebra, men svårt att fatta hur stora de är bara med hjälp av bilderna? Hur höga är de och hur stor i omkrets?:O

2011-02-16 @ 16:15:42
URL: http://mangaandart.blogg.se/
Skrivet av: Ida we

Verkar asbra! Men lite knepigt...

2011-02-16 @ 21:11:32
URL: http://idawe.blogg.se/
Skrivet av: milena

har hört talas om de, men är inte de lite farligt eller så? jag menar all främmande föremål kan ju orsaka infektion i kroppen...aja, nu ska vi inte vara såna, jag vill också testa den!

vad kostar den?

2011-02-23 @ 00:51:53
URL: http://zavage.blogg.se/
Skrivet av: linn

Håller med dig. Menskoppen är bäst och jag blir lite irriterad att så få vet om den och att det inte görs mer reklam för den. Jag har också en fleurcup.

2011-03-17 @ 19:12:05


  • Jag läser igenom alla kommentarer innan jag godkänner dem.
  • Jag gör inga designer.
  • Spam, elakheter eller kommentarer enbart i reklamsyfte godkänns inte. Inte heller kommentarer i stil med "Hej, vad händer?" och "Lägga till varandra på Bloglovin?" godkänns.
  • Men lägg gärna till min blogg på Bloglovin - och gillar jag din blogg så lägger jag till den!
^___^


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0